Je bedrijf beschermen: het belang van je merknaam registreren

Foto:

Het gebeurt dagelijks: bedrijfsnamen, logo’s en producten die onterecht gebruikt worden door andere bedrijven. Als bedenker en ontwerper van een product, kan dit ontzettend nadelig zijn voor je winst, bovenop het feit dat jouw merk wordt gebruikt door iemand anders. Om dit soort situaties te voorkomen, is je merknaam registreren van uiterst belang. 

Het verschil tussen een handelsnaam en een merknaam

Wanneer je als eigenaar de naam van je onderneming laat vastleggen, betekent dit niet meteen dat je merk ook beschermd is. Dit is een veelvoorkomend misverstand waar ontwerpers van producten tegenaan lopen. Het verschil zit hierbij in de handelsnaam en de merknaam van een organisatie.

 

Een bedrijf kan haar naam laten registreren, waarna de eigenaar volledig het recht krijgt op deze naam. Niemand anders mag als bedrijf of particulier handelingen uitvoeren onder de desbetreffende naam. Dit betekent echter niet dat merken van het bedrijf ook beschermd zijn. Deze moeten apart worden geregistreerd om ervoor te zorgen dat niet alleen het bedrijf zelf, maar ook de producten of diensten van het bedrijf van anderen onderscheiden kunnen worden. 

Voorwaarden van een merk

Wanneer dit verschil duidelijk is, kan men een merknaam registreren. Om een succesvolle registratie te garanderen, moet het merk echter wel voldoen aan een aantal voordelen. Zo moet het product of de dienst voldoende onderscheidend zijn van andere al bestaande producten of diensten. Daarnaast mag de naam van het merk niet lijken op al bestaande merken, om te voorkomen dat consumenten in de war raken. Uit het product of de dienst dat je op de markt wil brengen, moet duidelijk blijken waar het voor bedoeld is. Merknamen mogen daarom geen beschrijving geven van het ontwerp.

 

Misleidende producten of diensten mogen, logischerwijs, niet geregistreerd worden. Als ontwerper of bedenker moet je eventuele verwachtingen die mensen over jouw product hebben, kunnen waarmaken. 

 

BOIP

Bedenkers die besluiten hun merk te gaan registreren en officieel te maken, kunnen dit proces starten door een verzoek in te dienen bij het BOIP, oftewel het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Dit bureau heeft al meer dan 500.000 registraties voltooid en vastgelegd. 

 

Allereerst controleert het bureau of jouw merk voldoet aan de bovenstaande voorwaarden. Er wordt een grondige inspectie uitgevoerd en als het blijkt dat jouw merk zonder problemen op de markt mag verschijnen, wordt het vastgelegd. Van tevoren kun je checken of de naam die je voor jouw merk in gedachten hebt al bestaat. Als dit het geval is, moet je een andere naam kiezen. De eigenaar van het merk heeft de naam al in beslag genomen en daarmee de exclusieve rechten om het product te verkopen en te adverteren. 

Nederland, Benelux of internationaal

Merken kunnen zowel in Nederland als de Benelux worden vastgelegd. Voor beide registraties geldt dat je naam 10 jaar beschermd is vanaf het moment van vastleggen. Wanneer je een groter publiek probeert te bereiken, kan je je merk echter ook internationaal laten registreren. Internationaal wordt een merk geregistreerd bij de WIOP, de World Intellectual Property Orginisation, en is deze ook in beginsel voor 10 jaar beschermd zodat niemand er mee aan de haal kan.