Het Openbaar Ministerie meldt dat de laatste klimaatactivist die nog vastzat na de blokkade van Extinction Rebellion op zaterdag op de A10 Zuid, is vrijgelaten. Een woordvoerder van het Openbaar Ministerie heeft bevestigd dat dertig anderen zaterdagavond al zijn vrijgelaten, nadat zij waren gehoord en hun identiteit was vastgesteld.
Eén activist moest een nacht op het politiebureau verblijven omdat de identiteit van de actievoerder nog niet was vastgesteld. Inmiddels is dit proces afgerond en is de betoger heengezonden, zoals bevestigd door de woordvoerder van het Openbaar Ministerie.
In totaal werden bij de blokkade van de snelweg 326 klimaatactivisten aangehouden, waarvan 295 per bus werden vervoerd naar Amsterdam-Noord en aldaar werden vrijgelaten. De overige 31 activisten werden gearresteerd wegens het veroorzaken van de blokkade, wat naar verluidt voor gevaar in het verkeer zorgde. Er wordt een dossier opgemaakt dat ter beoordeling wordt voorgelegd aan het Openbaar Ministerie.
Bij een eerdere blokkade van de snelweg in Amsterdam, op 30 december, werden bijna vierhonderd mensen aangehouden. Zes van hen hebben vorige week een boete van 200 euro opgelegd gekregen wegens "het gevaar dat zij op de weg hebben veroorzaakt". De klimaatactivisten zetten zich in voor het stoppen van de financiering van fossiele brandstofprojecten door ING.