Soms is een beetje uitbuiting beter dan geen uitbuiting

25 nov 2014, 1:00Laatste Nieuws
amsterdamnieuwsnl
Heeft Obama met zijn wetsvoorstel om miljoenen illegale vreemdelingen voor deportatie te behoeden zijn presidentiële bevoegdheden overschreden? Een enkeling ziet in dit voorstel reden tot impeachment; ik vermoed dat de Republikeinen na Clinton en Lewinsky daar weinig trek in zullen hebben. Bovendien gaat Obama's voorstel niet zo ver. Het zou de illegalen een werkvergunning opleveren, van een paspoort is vooralsnog geen sprake. Ook zouden ze niet of nauwelijks in aanmerking komen voor gesubsidieerde gezondheidszorg. Columnist Nicholas D. Kristof onderstreepte in The New York Times dat immigratie Amerika altijd heeft verrijkt. Dat zal Obama's tegenstanders niet overtuigen. De intelligenten onder hen weten echter dat de meeste illegalen in Amerika deel uitmaken van de grijze economie en alleen al daarom nauw verbonden zijn met Amerika. Uitzetting is schadelijk voor de economie. Dat is een verschil met illegalen in opvangcentra of vluchtkerken: soms is een beetje uitbuiting beter dan geen uitbuiting.
loading

Loading