Moeten we vaker van baan wisselen?

25 nov 2014, 1:00Laatste Nieuws
amsterdamnieuwsnl
Iedere werknemer moet bondscoach worden. Dat betekent niet dat hij of zij de opstelling van het Nederlands elftal moet bepalen, al is dat misschien nog het minst moeilijk. Wel betekent het dat hij of zij in de toekomst niet langer bij dezelfde werkgever moet blijven dan, zeg, de bondscoach van Servië of Nederland. De vorige generatie werknemers kende nog de baan voor het leven. Mensen begonnen als metaalarbeider in de warmband van Hoogovens, onderzoeker in het natlab van Philips of onderwijzer voor groep 3 van de basisschool. Veertig jaar later gingen ze, een auto vol cadeaus rijker, met pensioen of maakten gebruik van de vut of een andere regeling. De jongeren die nu in het arbeidsproces beginnen, zullen naar verwachting in hun leven gemiddeld negen verschillende bazen hebben en maken één keer zelfs een complete carrièreswitch. En statistisch gezien zullen ze ook één keer in hun leven tegen hun wil worden ontslagen. Onder de kop Goodbye job for life heeft de Britse verzekeraar LV= het toekomstscenario voor schoolverlaters opgesteld. Het is niet alleen kommer en kwel. Weliswaar gaan ze zeven jaar later met pensioen dan hun grootouders en verdienen ze ook wat minder, maar ze bewaren een betere balans tussen werk en privé, zijn minder tijd kwijt aan forenzen en wisselen vaker van baan.
loading

Loading