Jamie Oliver: Hef accijns op suikerhoudende voeding

03 jan 2015, 14:29Laatste Nieuws
amsterdamnieuwsnl
Suikerhoudende voedingsmiddelen vormen net zo’n groot gevaar voor de volksgezondheid als roken en daarom zou ook hierover accijns moeten worden geheven. Dat heeft tv-chef Jamie Oliver gezegd, zo meldt The Guardian .

Voorbeeld Frankrijk volgen

Volgens de kok is suiker “op zeker het volgende kwaad”. Hij is het dan ook eens met het besluit in Frankrijk om meer belasting te heffen op suikerhoudende dranken en hij vindt dat Groot-Brittannië dat voorbeeld moet volgen.
Zijn opmerkingen over het risico van suiker volgen op waarschuwingen van groepen die gezondheidscampagnes voeren. Zij stellen dat suikerhoudende dieten een van de belangrijkste factoren zijn in het toenemen van obesitas en type-2 obesitas.
Een op de drie Britse kinderen en twee op de drie Britse volwassenen hebben obese of overgewicht. Het aantal mensen met obesitas is in de afgelopen twintig jaar verdubbeld. De schatting is dat mensen met obesitas en overgewicht het land momenteel al zo’n 5 miljard pond per jaar kosten. Dat bedrag zou in 2050 wel eens vertienvoudigd kunnen zijn.

Het nieuwe tabak

“Suiker is op zeker het volgende kwaad”, aldus Oliver tegenover Daily Mail . “Het is het nieuwe tabak, zonder twijfel, en die industrie moet worden gevreesd. En het moet worden belast, net als tabak en al het andere dat ons leven kan vernietigen.”
Bovendien gaf de 39-jarige Oliver toe dat hij vorig jaar tegen een burn-out aan zat doordat hij teveel werkte. Hij had moeite een balans te vinden in het runnen van zijn restaurants en zijn tv-carriere.
loading

Loading articles...

Loading