Zo wordt je website goed vindbaar via Google

Foto: Pixabay

Het is vandaag de dag belangrijk voor bedrijven en zzp’ers om goed vindbaar te zijn via Google. Een website (laten) bouwen is stap één, maar dat is nog geen garantie om goed vindbaar te zijn via de populaire zoekmachine. We geven je daarom drie nuttige tips om met je website hoog in Google weergegeven te worden.

Bedenk relevante en goede zoektermen

Ga na welke zoekterm (potentiële) klanten intikken op Google. Als je bijvoorbeeld tandarts bent en continu ‘tandheelkunde’ gebruikt op je website in plaats van ‘tandarts’, zullen mensen eerder bij jou terechtkomen als ze ‘tandheelkunde’ googelen dan als ze ‘tandarts’ intypen. En dat terwijl ‘tandarts’ veel meer voor de hand ligt. Je kunt onder meer op trends.google.nl nagaan wat populaire zoektermen zijn. Verder is het goed om relevante zoektermen te herhalen, maar zorg er wel voor dat je teksten goed leesbaar blijven. Een extra voordeel van de juiste zoektermen gebruiken: als mensen op jouw website vinden wat ze zoeken, beloont Google dat.

Doe aan linkbuilding

Om een toppositie te behalen binnen zoekmachines is het belangrijk dat andere websites linken naar jouw website. Ook links naar jouw website op sociale media dragen bij aan je positie. Maar hoe zorg je ervoor dat er vaak naar je website wordt gelinkt? Je kunt je website inschrijven bij startpagina’s en overzichtpagina’s, partnerlinks uitwisselen en artikelen schrijven voor andere websites, zoals gastblogs. Maar wat echt goed helpt als je aan linkbuilding doet, is als mensen content van je delen omdat ze deze simpelweg interessant of grappig vinden, dit noem je een linkbait. Als je bijvoorbeeld in de technologie zit, kun je een infographic maken over wat je allemaal kunt kopen voor de prijs van een iPhone 7. Wil je linkbuilding echt professioneel aanpakken en er zeker van zijn dat je hoog in Google wordt weergegeven? Dan is het aan te raden om een partij in de armen te nemen die dit voor je doet, zoals LEQUAL.

Ga bloggen

Google is gek op content. Het is dan ook aan te raden om regelmatig iets op je website te plaatsen. Voor nieuws- en lifestylesites is dit geen enkel probleem, maar voor de meeste (bedrijfs)websites is dit wel een uitdaging. Hoe los je dit op? Door te gaan bloggen. Schrijf over het onderwerp waarin je bent gespecialiseerd en geef antwoord op vragen die (potentiële) klanten hebben. Ook kun je nieuws of achtergronden brengen. Je zet je hierdoor neer als deskundige en je website wordt hoger in Google weergegeven; een win-winsituatie dus.