08 juni 2016 - Nieuwsartikel
Het Randstad Koopstromenonderzoek 2016 gaat van start.
Waar kopen inwoners van de Randstad hun dagelijkse boodschappen en waar gaan ze winkelen? Wat is de rol van internet? Hoe functioneren de winkelgebieden in de Randstad? En wat zijn de grootste veranderingen in het koop- en winkelgedrag ten opzichte van vijf jaar geleden? Het zijn enkele van de vragen waar het ‘Koopstromenonderzoek Randstad 2016’ een antwoord op geeft.
Het onderzoek is een initiatief van de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht in nauwe samenwerking met gemeenten en regio’s in de Randstad. Net als in 2011, toen het vorige Randstad Koopstromenonderzoek plaatsvond, voert onderzoekbureau I&O Research uit Enschede/Amsterdam het onderzoek uit (in nauwe samenwerking met bureau DTNP uit Nijmegen). Het onderzoek omvat de afname van minimaal 70.000 online en telefonische enquêtes bij inwoners van de 134 Randstadgemeenten (en de Gelderse gemeente Nijkerk), en de eerste ring van gemeenten in het randgebied daar direct omheen. Dit ‘veldwerk’ vindt plaats tussen de zomervakantie en de herfstvakantie van dit jaar. De resultaten van het onderzoek worden eind 2016 bekend gemaakt via de website www.kso2016.nl.
Het onderzoek biedt op basis van consumentenenquêtering inzicht in de ontwikkeling en trends in het koopgedrag. Doordat het onderzoek ook het winkelaanbod in de Randstad in beeld brengt, ontstaat een beeld van het economisch functioneren van ruim 250 aankooplocaties in de Randstad. Met de uitkomsten kunnen gemeenten, regio’s en provincies het detailhandelsbeleid beter onderbouwen en werken aan goede voorzieningen voor inwoners en gezonde winkelgebieden. Het onderzoek levert ook andere (markt-)partijen cruciale informatie om winkelplannen, centrumvisies etc. te onderbouwen en te toetsen.
Voor meer informatie over het Koopstromenonderzoek kunt u contact opnemen met de projectleider voor de provincies, Tim van Huffelen, 06-50213577, [email protected] of de projectleider van I&O Research, Thijs Lenderink, 06-26252505, [email protected].
Laatst bijgewerkt 08 juni 2016
De volgende velden zijn niet (juist) ingevuld: