Maandag 30 november starten de nachtelijke werkzaamheden in de Michiel de Ruijtertunnel

Foto: gemeente amsterdam

Maandag 30 november starten de nachtelijke werkzaamheden in de Michiel de Ruijtertunnel. Dat betekent dat de tunnel vanaf die datum 9 maanden lang elke avond om 22.00 uur dichtgaat en de volgende ochtend om 06.00 uur weer opengaat. Directievoerder Arno Wissink vertelt over de werkzaamheden.
De aanpassingen aan de Michiel de Ruijtertunnel achter het Centraal Station zijn een enorme klus, met de nodige tijdsdruk. Arno Wissink heeft er nog geen slapeloze nachten van gehad, maar die zijn wel in aantocht. Want hij zal straks regelmatig in het holst van de nacht aanwezig zijn in de afgesloten tunnelbuizen.
Brandwerend
Arno legt uit waarom de aanpassingen aan de Michiel de Ruijtertunnel nodig zijn. “De tunnel is nog vrij nieuw en voldoet dus aan alle wettelijke veiligheidseisen. Maar het beton dat tijdens de bouw is gebruikt, blijkt niet brandwerend genoeg. Zeker niet voor de bijzondere locatie van de tunnel: boven de Noord/Zuidlijn, onder het busstation en achter het Centraal Station.”
“De kern van de aanpassingen is dat de tunnel 2 uur brandwerend moet zijn. Dus als er onverhoopt brand uitbreekt, dan mag de hitte pas na 2 uur het beton aantasten. De aanpassingen die we gaan doen, staan vooral in het teken daarvan.”
Schroefje
“Maanden zijn we bezig geweest met de voorbereiding van het werk”, legt Arno uit. “Dat deed ik met collega’s en onze aannemer in een bouwteam. Met z’n allen hebben we het werk tot op het laatste boutje en schroefje ontleed. We hebben alles in gedetailleerde draaiboeken gezet. En straks ga ik controleren of het in de praktijk goed verloopt.”
Veegwagens
Wat straks elke nacht spannend zal zijn, verwacht Arno, is de tijdsdruk. “De tunnel móet elke ochtend om 06.00 uur weer open. Enerzijds is het fijn dat hij 8 uur lang dicht is en we alle ruimte hebben. Anderzijds betekent dat ook dat we elke nacht precies moeten bekijken wat we doen, en of we dat op tijd af krijgen. Want om half 6 staan de veegwagens in de startblokken om de tunnel schoon te vegen en moet de tunnel weer veilig open kunnen.”
Andere wereld
Arno zorgt samen met het team van toezichthouders dat iedere nacht iemand vanuit de gemeente aanwezig is. “Ik heb dit eerder meegemaakt, bij andere projecten. De nacht is een andere wereld. Je hebt samen één doel. Iedereen is bereid een stapje extra te doen en er is een groot gevoel van saamhorigheid.”

Bron: Gemeente Amsterdam

Meer informatie en omleidingsroute