‘Infrastructuur Amsterdam moet voor zelfrijdende auto op de schop’

Foto: Wikimedia Grendelkhan (CC BY-SA 4.0)

De technologie voor zelfrijdende auto’s moet rond 2035 voor de meeste automobilisten betaalbaar zijn. Maar er moet nog veel gebeuren aan de infrastructuur in Amsterdam wil het mogelijk worden om met deze voertuigen in onze hoofdstad rond te rijden.

Dat blijkt uit een nieuw onderzoek dat is uitgevoerd door adviseur Boston Consulting Group (BSC) in opdracht van de stad Amsterdam. De stad kan op basis van deze analyse rekening houden met zelfrijdende auto’s, bij het nemen van beslissingen en het doen van investeringen.

Voor een zelfrijdend voertuig is het al een probleem om zonder verkeersdrukte in Amsterdam te rijden en laat het nou alleen maar drukker worden in de stad. De onderzoekers verwachten dat rond 2050 het aantal gemaakte kilometers in Amsterdam met zestig tot zeventig procent toeneemt. Dat komt door de bevolkingsgroei. Daarnaast geven reizigers die momenteel met het openbaar vervoer reizen aan dat ze in de toekomst over willen stappen naar zo’n wagen.

Zelfrijdende voertuigen hebben veel ruimte nodig, omdat als ze ergens tegen aan dreigen te rijden, ze automatisch stoppen. Hierdoor wordt ook gevreesd dat voetgangers en fietsers hier misbruik van maken, zodat ze voor kunnen dringen. Het is daarom noodzakelijk dat de bestaande infrastructuur op de schop gaat.

Om onze hoofdstad geschikt te maken voor zelfrijdende auto’s moeten er onder meer aparte fietspaden komen en extra verkeerslichten worden geplaatst. Daarnaast moeten parkeergarages geschikt worden gemaakt voor deze wagens en er meer in- en uitstapplaatsen voor deze voertuigen komen.

Verder zouden er speciale routes voor de autonome voertuigen moeten worden gecreëerd, door bijvoorbeeld het openstellen van busbanen en ombouwen van parkeerplaatsen tot extra asfalt. Ook wordt er gedacht aan het invoeren van ritbeprijzing, oftewel het betalen voor het gebruik van je auto.

Zelfrijdende auto’s zullen voor consumenten even duur zijn als de huidige voertuigen. Weliswaar is de apparatuur duurder, maar automobilisten besparen op brandstof en een lagere verzekeringspremie. Over hoeveel geld Amsterdam kwijt is om de infrastructuur van de stad aan te passen, wordt geen woord gerept in het rapport.