Een verklaring omtrent gedrag aanvragen in Amsterdam

Foto: Lion Internet

Voor veel banen hebben mensen een verklaring omtrent gedrag (VOG) nodig. Dit document bewijst namelijk dat je niet in aanraking bent geweest met politie en justitie in het verleden. Het is dus een verklaring van goed gedrag. Jouw (toekomstige) werkgever kan jou op deze manier de functie waarop je hebt gesolliciteerd toevertrouwen. Ook als je wel in aanraking bent geweest met politie en justitie kan de VOG alsnog worden afgegeven indien het strafbare feit niet van invloed is op de functie waarop je solliciteert. Ook bij een sepot of technisch sepot wordt meestal een VOG alsnog afgegeven.

Je kunt in Amsterdam een VOG aanvragen via de gemeente digitaal. De kosten van de VOG worden meestal door de werkgever vergoed maar dien je wel zelf te betalen voordat je het document via DIGID gaat aanvragen. Bij vrijwilligerswerk kan een VOG kosteloos worden aangevraagd. Een verklaring omtrent gedrag aanvragen kan als je betaald via iDeal samen met een DigiD account die actief is en waar je volledige inloggegevens van hebt. Je kunt ook inloggen via de DigiD app.

Online een VOG aanvragen Amsterdam

Een verklaring van goed gedrag kost 33,85 euro als je deze online aanvraagt. De kosten van de VOG moeten opnieuw worden betaald als er een nieuw VOG nodig is voor een andere functie of baan. Offline aanvragen via een aanvraagformulier VOG via de gemeente Amsterdam kost 41,35 euro. Een VOG aanvraag wordt binnen enkele weken afgehandeld. Als er geen strafbare feiten zijn gepleegd wordt de VOG gelijk afgegeven. Indien er wel strafbare feiten zijn gepleegd doet Justis hier onderzoek naar. Er wordt puur gekeken of de strafbare feiten relevant zijn voor de functie waarop je hebt gesolliciteerd. Als er met kwetsbare groepen wordt gewerkt zoals ouderen, kinderen en gehandicapten zijn zedenmisdrijven bijvoorbeeld relevant. Dan kan Justis besluiten een VOG te weigeren.

VOG aanvragen Amsterdam via het loket

Als je bij het de gemeente Amsterdam in het BRP staat geregistreerd kun je zowel online als offline het document aanvragen. Offline aanvragen kan via het stadsloket via een aanvraagformulier VOG. Een VOG aanvragen Amsterdam gaat op afspraak. Dit kan op doordeweekse werkdagen tussen 8:00 en 18:00 via het informatienummer van de gemeente. Het aanvraagformulier van de VOG mag niet ouder zijn dan de versie van juni 2020. Deze moet volledig zijn ingevuld en is te downloaden via Justis.nl. Ook moet je jouw identiteitsbewijs meenemen bij de aanvraag. Een VOG aanvragen in Amsterdam via het aanvraagformulier dient ook via de organisatie waarvoor je gaat werken te verlopen. Deze moet door de werkgever worden ingevuld en ondertekend.

Doeleinden van de VOG

Een VOG aanvragen in Amsterdam heeft een onbepaalde geldigheidsduur. Jouw werkgever beslist meestal hoe lang een VOG geldig is en wanneer er een nieuw exemplaar moet worden aangevraagd. Een VOG aanvragen in Amsterdam heeft beoordelingscriteria voor diverse beroepssectoren en functies. ZPP-ers moeten een VOG formulier door de eerste klant laten ondertekenen en vrije beroepsbeoefenaars (o.a. advocaat, notaris) hoeven een aanvraagformulier niet door een werkgever te laten ondertekenen.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door: Lion Internet