GVB weert zich tegen negatief NRC-artikel: “Niet representatief voor huidige realiteit”

Foto: Wiki Media

Het GVB heeft fel gereageerd op een artikel dat vandaag in NRC werd gepubliceerd, waarin de Amsterdamse openbaarvervoermaatschappij wordt beschuldigd van een reeks veiligheidsincidenten en een negatieve bedrijfscultuur. Volgens GVB schetst het artikel een onjuist en vertekend beeld van de huidige situatie binnen het bedrijf.

In het artikel worden onder meer verschillende incidenten en misstanden uit het verleden opgevoerd, waarvan sommige meer dan tien jaar geleden plaatsvonden. GVB stelt echter dat deze gevallen uit hun context zijn gehaald en niet representatief zijn voor de huidige staat van de organisatie. “Onze veiligheidsmaatregelen zijn effectief,” aldus een woordvoerder van GVB. “In het eerste kwartaal van 2024 hadden we slechts 0,83 aanrijdingen per miljoen reizigerskilometers, ruim onder de afgesproken grenswaarde van 1,58.”

De vervoersmaatschappij benadrukt dat de cultuur binnen het bedrijf gericht is op continue verbetering en dat er geen sprake is van een angstcultuur. Interne onderzoeken laten zien dat de medewerkerstevredenheid hoog is, met een score van 7. “Wij werken hard aan een open en veilige werkomgeving voor al onze medewerkers,” verklaarde de woordvoerder. “De resultaten op het gebied van financiële stabiliteit, klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid onderstrepen dit.”

GVB wijst ook op feitelijke onjuistheden in het NRC-artikel, zoals het incident waarbij passagiers in een metro zouden zijn ‘vergeten’. Volgens GVB is deze situatie overdreven weergegeven en waren de noodvoorzieningen te allen tijde beschikbaar voor de passagiers. “Incidenten zoals deze worden altijd gemeld aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) volgens de regelgeving,” aldus GVB.

Het bedrijf benadrukt verder dat de beschuldigingen van structurele problemen en slecht onderhoud ongegrond zijn. “Onze onderhoudsstatistieken en de hoge meldingsbereidheid tonen juist een proactieve veiligheids- en verbetercultuur aan,” verklaarde de woordvoerder. Vergelijkingen met andere vervoerders zoals RET zijn volgens GVB misleidend omdat deze mogelijk minder meldingen maken van incidenten.

GVB bekritiseert ten slotte het NRC-artikel omdat het zich baseert op verouderde incidenten en klachten. “De verbeteringen en inspanningen van de afgelopen jaren worden volledig genegeerd,” aldus de woordvoerder. “Wij hebben intensieve veiligheids- en cultuurprogramma’s ingevoerd en een extern meldpunt opgericht, wat in het artikel niet wordt genoemd.”

Cookieinstellingen