Ajax weet Haagse muur uiteindelijk te slechten

22 mrt 2015, 19:00Laatste Nieuws
amsterdamnieuwsnl
Ajax heeft in een zeer moeizame wedstrijd in de ArenA afgerekend met ADO Den Haag. Een eigen doelpunt van Xander Houtkoop tien minuten voor tijd leverde de Amsterdammers de drie punten op. "We hadden ze bij de strot, maar knepen niet door", aldus Frank de Boer.

Gezapig

De eerste helft verliep gezapig. ADO verdedigde met elf man op eigen helft en wachtte geduldig op een kans uit de counter. "Wij hebben niet het team om Ajax op eigen helft vast te zetten", legde Henk Fräser uit. Het leidde tot een voortkabbelende wedstrijd waarin Ajax nauwelijks iets wist te creëren. De Boer: "De eerste fasen van het positiespel gaan goed, maar in de laatste fase brengen we te weinig. Het mag soms best wat opportunistischer. Met een lange bal op Sigthorsson bijvoorbeeld."
De thuisploeg had in de dertiende minuut wel een strafschop kunnen krijgen. Nick Viergever kwam goed door aan de linkerkant en zijn voorzet raakte de arm van de inglijdende Gianni Zuiverloon. Scheidsrechter Liesveld wuifde het echter weg. Veel verder dan een paar pogingen van afstand kwamen beide ploegen daarna niet, tot Lasse Schöne in de tachtigste minuut een vrije trap mocht nemen. Zijn indraaiende bal verdween via Davy Klaassen en Xander Houtkoop in het ADO-doel.

Felheid

Het duel in de Arena deed veel denken aan de wedstrijd tegen Excelsior twee weken geleden. Ook toen wist Ajax pas vlak voor tijd het verschil te maken. "We missen voorin net de felheid die we achterin wel hebben", aldus De Boer. Door de winst nadert Ajax koploper PSV tot acht punten.
loading

Loading